Lean Healthcare i tandvården : framgångsfaktorer och fallgropar att undvika

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att utveckla kunskap kring vilka faktorer som påverkar implementeringen och upprätthållandet av Lean i tandvård. För att belysa detta syfte användes en kvalitativ ansats där det genomfördes fem intervjuer med nyckelpersoner i två fall, som sedan kompletterades med tre intervjuer av respondenter som inte var kopplade till något av fallen. I tillägg till dessa intervjuer gjordes en dokumentstudie relaterad till fallen där sju dokument analyserades. Intervjuerna transkriberades och en innehållsanalys gjordes genom kodning. Resultatet av studien genererade ett antal framgångsfaktorer och korresponderande hinder för implementeringen och upprätthållandet av Lean. De kritiska framgångsfaktorerna som identifierades var ledarskap som har intresse för Lean, ledarskap som driver Lean-konceptet kontinuerligt, informationsdelning och utbildning och anpassning av Lean till den egna organisationen. Det största hindret var motstånd från personalen, ett hinder som användandet av informationsdelning hjälpte att reducera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)