“Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. Bildskapandets potential framställs däremot som väldigt givande för barns utveckling, lärande och meningsskapande vilket gör det väldigt relevant i fritidshemmets kontext. Syftet med vårt examensarbete är att synliggöra hur lärare i fritidshem talar om bildskapande i fritidshemmet. Datainsamlingen har gjorts i form av kvalitativa intervjustudier med behöriga lärare i fritidshem med inriktning bild från olika fritidsverksamheter. Vi har identifierat fem diskurser, med en kritisk diskursanalytisk ansats, och analyserat hur de förhåller sig till varandra. Därefter diskuterade vi vilka effekter diskurserna kan ha för barnen i fritidshem. De forskningsfrågor som ledde oss i detta arbete är: Vilka diskurser kan identifieras i lärare i fritidshems sätt att tala om bildskapande? Med vilken säkerhet slås diskurserna fast? Vilka effekter får de identifierade diskurserna för den sociala praktiken bildskapande i fritidshem? Kritisk diskursanalys som teori förklarar att diskurser skapar den sociala kontexten, samtidigt som den sociala kontexten skapar diskursen. Utifrån denna teori kunde vi analysera hur diskurserna reproduceras på textnivå, diskursiv nivå samt social nivå. De identifierade diskurserna har vi benämnt: bildskapande som social process, bildskapande som lustfylld aktivitet, bildskapande som estetiska lärprocesser, bildskapande som läroplansstyrt samt bildskapande som hantverksskicklighet. Dessa reproduceras i olika grad. De identifierade diskurserna ger olika effekter för barns lärande och utveckling. I undersökandet av dessa effekter tog vi stöd i Lindströms modell (2012) samt Hasselskogs lärarroller (2010).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)