“Var ska man annars gå?” : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers upplevelser av medborgarärenden

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Med färre platsbaserade kontor att ta sina frågor till kommer allt fler besökare till folkbiblioteken för att få stöd och assistans. Enligt tidigare forskning agerar folkbiblioteken som medborgarkontor, där de hanterar ärenden utanför deras uppdrag och deras kompetens. Forskning har även visat en koppling mellan denna typ av arbete och emotional labour, eller emotionellt arbete, och detta begrepp är den huvudsakliga teorin uppsatsen utgår från, som beskrivet i Hochschilds The Managed Heart (2012). Syftet med denna uppsats är att undersöka bibliotekariers upplevelse och erfarenhet av medborgarärenden på folkbibliotek och de känslor som kan framkomma av arbetet. För att genomföra det utfördes semistrukturerade intervjuer med folkbibliotekarier från diverse olika arbetsplatser i en mellanstor stad i Sverige, sedan en tematisk analys. Analysen visar att bibliotekarier delar många känslor och upplevelser, där de mest prevalenta var en frustration mot andra instanser i samhället, att balansera riktlinjer och värderingar, bristande kommunikationen mellan biblioteket och andra aktörer, och användningen av känslohanteringsstrategier. En respondents erfarenheter, från ett bibliotek med särskiljande hantering av medborgarärenden, diskuteras med särskilt fokus i analysen som kontrast mot övriga respondenter. Resultaten är relevanta för både utveckling av forskning och för den praktiska verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)