Himmelska barn-himmel eller helvete i skolan : Några särbegåvade vuxnas upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka några särbegåvade vuxna personers upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan, med fokus på lärande och matematik. Vi har även undersökt vilka idéer några särbegåvade har kring hur undervisning kan utformas för att förhindra att problem i lärandet uppstår och en bättre kunskapsutveckling ska möjliggöras. Undersökningen genom­fördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer där tio särbegåvade vuxna, före detta grund­­skoleelever, intervjuades. Studiens resultat visar att utmaningar, acceleration och studie­teknik är de viktigaste faktorerna för att möjliggöra lärande. Informanternas upplev­elser var att det ofta saknades på lektionerna i grundskolan. De teoretiska utgångspunkter vi använt oss av är Antonovskys modell där känslan av begriplighet, hanterbarhet och me­nings­­fullhet är viktig för elevens möjlighet till lärande samt den del av Vygotskijs sociokulturella teori som handlar om ”den proximala utvecklingszonen”, då vi är intresserade av särbegåvade personers möjlighet att få lära sig något, för dem, nytt. Särbegåvningen kan vara en gåva men för många elever uppstår svårigheter när under­visningen inte anpassas. Med detta arbete vill vi, genom intervjuer med särbegåvade vuxna, få mer kunskaper om hur undervisnings­situationen på lektionstid kan upplevas av den som är särbegåvad.   Nyckelord: differentierad undervisning, matematik, studieteknik, särbegåvning, underprestera, utmaningar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)