Vad har kooperativt lärande för positiva effekter på elevers inlärning i ämnet matematik?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt kommer jag undersöka om det finns några positiva effekter på kooperativt lärande i matematikundervisningen. I min undersökning kommer jag jämföra det kooperativa lärandet och det traditionella klassrummet och försöka ta reda på hur de skiljer sig åt i matematikundervisningen. Jag kommer även undersöka gruppindelningen i kooperativt lärande och hur olika typer av kooperativa inlärningsmetoder kan se ut och hur de kan påverka elevers intresse gentemot matematik. Forskning visar på att kooperativt lärande har flera positiva effekter på elevers lärande i matematikundervisningen. Genom att elever får lov att samarbeta mot gemensamma mål har detta visat på flera positiva effekter som tex ökat självförtroende, motivation och bättre psykisk hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)