"...men jag har ju stödundervisning i matte!"

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Detta examensarbete riktar sig i första hand till lärare i ämnet GeMu (Gehörs- och Musiklära) på musikestetiskagymnasieprogrammet, men likaväl till musikteorilärare i andra sammanhang såsom folkhögskola, högskola ochstudiecirklar. Arbetet syftar till att ge pedagogiska verktyg för att undervisa i ämnet. Teorimässigt baserar siguppsatsen på forskning kring hjärnan och musikalitet, vilken bl.a. belyser vänster och höger hjärnhalvasspecialområden, t.ex. logik och detaljer (vänster), upplevelse och helhet (höger). Vidare belyses teorier ommultipla intelligenser som menar att människan innehar inte en utan sju likvärdiga intelligenser (en logisk, enkroppslig, en spatial etc.). Fenomenografin, som lyfter fram det varierade lärandet ger ett ytterligare perspektiv,samt det sociokulturella perspektivet i vilket kontexten är avgörande för lärandeprocessen.Examensarbetet bygger även på en kvantitativ enkätstudie bland elever på fem olika musikestetiskagymnasieprogram. Informanterna har fått beskriva sin uppfattning om ämnet genom att ringa in ord som ärkopplade till vänster och höger hjärnhalva och har också fått värdera sin egen förmåga till inlärning i GeMu. Ienkätstudien ville vi också undersöka huruvida det finns koppling mellan elevernas självvärdering ochämnesuppfattningen. Enkätresultatet visar att GeMu, till 65 % uppfattas som ett ämne sammanlänkat medvänster hjärnhalvas funktioner. Resultatet visar vidare att desto bättre eleverna anser sig vara i gehör respektivemusiklära, desto större utsträckning har de länkat samman ämnet med de ord som karaktäriserar högerhjärnhalva.Därefter har vi låtit processen mynna ut i ett arbetsmaterial för lärare i GeMu, detta med avstamp i teori ochenkätstudieresultat, samt utifrån vår huvudsakliga frågeställning: Hur kan man som lärare arbeta med metodersom medvetet involverar både höger och vänster hjärnhalvas specialområden i GeMu-undervisningen?Arbetsmaterialet innehåller förslag hur man kan arbeta med t.ex. rytm- och melodiövningar med kroppen,ackordidentifiering med inre bilder, solmisation samt spelidéer som bl.a. intervallmemory och diagnosiskt bingo.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)