Studie av studio : jämförelse mellan två universitet och deras lärosätt

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Min hypotes har varit att det som landskapsarkitektstudenterna på Sveriges lantbruksuniversitet i Ultuna (SLU/Ultuna) lär sig är inriktat på att lösa de funktionella och vetenskapliga aspekterna snarare än de estetiska vid gestaltning. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka hur förhållandet mellan gestaltning och vetenskap står sig mellan SLU/Ultuna och ”Austin E. Knowlton School of Architecture” (KSA), genom jämförelse av utbildningens uppbyggnad, fakta och kurser vid de båda universiteten. Resultatet visar både skillnader och likheter mellan utbildningen på de valda universiteten, vilket åskådliggörs genom tabeller, diagram, kursbeskrivningar och projekt. Introduktionskurser samt två studiokurser, en i början och en i slutet av kandidaten har jämförts mellan universiteten. Jag valde kurserna eftersom jag ville undersöka dels hur ämnet landskapsarkitektur introduceras, dels hur gestaltning och projekt introduceras och avslutas. Utifrån resultatet följer en diskussion och därefter mina synpunkter på utbildningen på SLU/Ultuna och dess framtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)