"Man måste verkligen välja hur man planerar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar. Studiens undersökningsinstrument utgörs av en intervjuguide som är framarbetad för att besvara våra frågeställningar. Åtta semistrukturerade intervjuer är genomförda med förskollärare från tre olika kommuner i södra Sverige. Den insamlade datan är transkriberad och analyserad utifrån didaktisk teori med inslag av anknytningsteori och educare. Med inspiration från Hjälmeskog m.fl. (2020) har vi skapat en didaktisk pyramid som har använts i analysen för att tolka de olika relationer som representeras i pyramiden. I analysen har även delar av anknytningsteori och educare använts för att undersöka hur undervisning och omsorg bildar en helhet. Studiens resultat visar att förskollärarna genomför planerad undervisning i samband med inskolningar men att det finns en komplexitet i det. Både inskolningar och genomförandet av planerad undervisning kräver tid och resurser. Vidare visar resultatet att det finns en öppenhet hos förskollärarna gällande att hitta lösningar för att kunna genomföra planerad undervisning i samband med inskolningar. En av våra slutsatser är att färre inskolningsperioder under läsåret genererar bättre förutsättningar att kunna genomföra planerad undervisning på yngrebarnsavdelningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)