Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkandeläsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samtom de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse ochom de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning.De forskningsfrågor som studien ämnade besvara var:•Vad tror lärarna är orsaken till det sjunkande läsintresset hos barn och ungdomar?•Hur planerar lärarna undervisningen för att öka elevernas läsintresse?•Vilka hinder ser lärarna att det finns för att kunna skapa en undervisning som är gynnsam för elevernas läsintresse?•Hur tror lärarna att deras eget intresse för läsning och litteratur påverkar deras undervisning?För att besvara studiens forskningsfrågor genomfördes en kvalitativ intervjuundersökning med fyra styckenlärare på mellanstadiet. Lärarnas svar har sedan analyserats och kopplats ihop med, för studien, relevant tidigareforskning. Studien visade att lärarna hade flera olika tankar kring vad som kunde vara orsaken till det sjunkandeläsintresset, men samtliga var överens om att man som lärare har en möjlighet att påverka sina elever.Högläsning och ett stort utbud av böcker var något som visade sig ha en avgörande betydelse för eleversläsintresse. Studien har även visat att skolan måste ta ett större ansvar att se till att det finns bra skolbiblioteksom ständigt uppdateras. Studien har dessutom visat att lärarens engagemang och intresse har en avgörandebetydelse för elevernas resultat.Då undersökningar visar att svenska elevers läsintresse och läsförmåga sjunker är denna uppsats relevant förbåde yrkesverksamma och blivande lärare. Denna studie ger inspiration till hur man kan arbeta med läsning föratt öka läsintresset i sin klass.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)