Barns sociala interaktioner genom lek. En observations- och intervjustudie om leken i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Tidigare forskning visar tydliga tecken på att barn använder sig av olika tillträdesstrategier för att söka sig till andra barns samspel och lekar. Syftet med den här studien är att förtydliga hur barn söker sig till lekar och interagerar med andra barn samt hur stor betydelse det sociala samspelet har i förskolan. Forskningen kommer även synliggöra pedagogens roll när det kommer till barn som har svårt att få tillträde till lek. Studien har utspelats på en förskola i en medelstor svensk stad, där fokuset ligger på den äldre barngruppen. Utifrån Corsaro (1979) och Tellgrens (2004) tidigare forskningar har vi undersökt barns sätt att söka sig till lek genom olika strategier. Detta valde vi att undersöka med hjälp av olika forskningsmetoder. Utifrån ett hermeneutiskt perspektiv valde vi att studera barns lek genom observationer, som en icke deltagande observatör fick vi då möjligheten att tolka barnens leksituationer på avstånd utan att påverka barnen. Vi följde upp observationerna med att intervjua pedagogerna om hur deras roll i förskolan ser ut, med inriktning på forskningsämnet. Intervjuerna med pedagogerna gav oss en blick i hur barns sociala interaktioner såg ut genom pedagogernas synsätt och hur de tolkar barnens sociala samspel. Efter intervjuerna och observationerna så samlades den empiriska datan ihop, detta för att undersökas och besvara studiens frågeställning. Den empiriska datan delade vi upp i två olika delar där vi sammanfattar olika sekvenser från observationerna och vilka svar vi fick av pedagogerna i intervjuerna. Efter att ha verifierat resultatet av den empiriska datan med tidigare forskning så framgick det att barn använder sig av flertalet olika tillträdesstrategier. Det är genom tillträdesstrategier som barnen skapar en möjlighet till socialt samspel med andra barn, vilket i sin tur kan leda till att nya kamratrelationer blir till. Pedagogernas uppgift i dessa situationer är att vara delaktiga medhjälpare till barn som har problem med sociala samspel, för att motverka att barn blir uteslutna ur lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)