#Utomhusmat : En kvalitativ studie om huruvida friluftsintresserades utomhusmatvanor påverkas av Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Över 70% av svenska internetanvändare i åldrarna 18–25 använder sig dagligen av Instagram. Samtidigt söker sig allt fler människor ut i naturen, inte minst under den rådande pandemin. Uppsatsens syfte är att synliggöra om, och i så fall hur, Instagram påverkar yngre friluftsintresserade personers matvanor och matlagning i samband med friluftsliv. Uppsatsen kommer även att undersöka ifall det finns andra faktorer som påverkar valet av mat som äts i samband med friluftslivet. Studien baseras på fem semistrukturerade intervjuer med personer i åldrarna 18–25. Det insamlade materialet analyserades genom användandet av en tematisk analys. Ur den tematiska analysen växte tre teman fram; Det förflutnas påverkan, Anpassning efter situation och Instagrams effekter. Resultatet visade på att det inte fanns några uppenbara kopplingar mellan Instagram och informanternas matvanor i naturen. Däremot kunde de känna sig inspirerade att ta sig ut i naturen om de sett instagrambilder i naturmiljö - bilderna bidrog därmed till en längtan att ta sig ut i naturen. Samtidigt fanns det andra faktorer som verkade ha en större påverkan på vilken mat som åts i naturen, så som tidigare erfarenheter, uppväxt, familj, smidighet och bekvämlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)