Andraspråkselevers utmaningar och hinder i matematiken : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Under de senaste årtiondena har mångkulturalitet och flerspråkighet ökat i skolorna i såväl Sverige som internationellt. Studiens syfte är att identifiera vilka hinder som andraspråkselever frekvent möter i grundskolans matematikundervisning. Utgångspunkt i studien är frågeställningen: Vilka utmaningar och hinder möter andraspråkselever i grundskolans matematikundervisning? För att besvara frågan har vi systematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt tidigare forskning. Vår slutsats indikerar att andraspråkselevers situation i klassrummen inte alltid bemöts utifrån de styrdokument skolan och lärarna har att förhålla sig till. Detta beror möjligtvis på att lärarna inte besitter den kompetens som krävs för att bemöta dessa elever, utifrån eventuella språkliga och kulturella hinder. Flertalet forskare konstaterar att den största orsaksfaktorn till att hinder uppstår för andraspråkselever i matematiken, är bristande kunskaper i undervisningsspråket. Vi har emellertid stött på flera forskningsstudier som pekar på olika diskurser samt lärares kompetens och förmåga att anpassa undervisningen, som viktigare faktorer än elevernas språkliga kunskaper. De skilda resultaten tros bero på det faktum att området inte är särskilt väl beforskat. Uppfattningen är att mer forskning behöver utföras kring just de hinder som uppstår och varför. Genom bredare och djupare kunskap om dessa hinder och diskurser, ges lärare större möjlighet att skapa gynnsam språkutvecklande undervisning och en skola för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)