Lärarens uppdrag Värdegrunden : En strukturerad litteraturstudie om viktiga värden i grundskolan medinriktning på årskurs F-3 och deras SO-undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att analysera vad man forskat om närdet gäller arbetet med värdegrunden som ska förmedlas i skolan. Tanken med att göradetta är att få verksamma som blivande lärare att reflektera över och inspireras avvilka värden som förmedlas, liksom hur och varför de förmedlas. Urvalet består avinternationella och nationella vetenskapliga artiklar och avhandlingar som på ettvarierande sätt behandlar undervisningen om värden och värdegrunden i den svenskaskolan. Texterna har granskats och analyserats med utgångspunkt i följandefrågeställningar: Vilka värden lyfter forskningen fram att lärare undervisar om?Varför väljer lärare att undervisa om dessa värden? Hur undervisar lärarna omvärdegrunden och vilka för-och nackdelar lyfts med dessa metoder? och Närundervisar lärare om värden? Resultatet visar att det finns ett stort fokus pårelationella värderingar. Undervisningen uppges oftast att den sker spontant och denkan både vara medveten och undermedveten. Den mest framträdandeundervisningsmetod som forskningen visar är att lärare är en förebild till eleverna. ISverige undviker lärare att arbeta med värdegrunden på grunda av osäkerhet och litekunskap om uppdraget men i andra länder lägger lärare mycket tid på att undervisa omvärden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)