Sökning: "värdegrundsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet värdegrundsundervisning.

  1. 1. Vikten av värdegrundsundervisning i skolan : En studie om lärares syn på och arbete med värdegrunden i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :lärarens perspektiv; samhällskunskap; värdegrund; värdegrundundervisning; åk 4-6;

    Sammanfattning : Värdegrunden genomsyrar läroplanen och skolans uppdrag är att förmedla värderingar och forma goda demokratiska samhällsmedborgare. Denna studie syfte är att ta reda på hur lärare arbetar med värdegrundsundervisning, hur de synliggör den för eleverna samt vad lärarna själva har för syn på värdegrundsundervisningen i åk 4-6. LÄS MER

  2. 2. Lärarens uppdrag Värdegrunden : En strukturerad litteraturstudie om viktiga värden i grundskolan medinriktning på årskurs F-3 och deras SO-undervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

    Författare :Louise Elofsson; Oliver Hallström; [2020]
    Nyckelord :värdegrundsundervisning; värdegrundsarbete; lärare; värderingar; värden; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att analysera vad man forskat om närdet gäller arbetet med värdegrunden som ska förmedlas i skolan. Tanken med att göradetta är att få verksamma som blivande lärare att reflektera över och inspireras avvilka värden som förmedlas, liksom hur och varför de förmedlas. LÄS MER

  3. 3. Litteraturens känslor : En litteraturstudie om hur värdegrunden uppmärksammas i svenskundervisningen för årskurs F-3 genom textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Engstrand; Rebecka Wallgren; [2020]
    Nyckelord :värdegrund; högläsning; textsamtal; etik; moral; empati; barnböcker; värderingar; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att belysa vad forskning säger om möjligheterna för värdegrundsarbete genom användandet av litteratur. Studiens fokus ligger på hur litteratur kan skapa samtalsmöjligheter som uppmärksammar värdegrundsfrågor i svenskundervisningen för grundskolans årskurser F-3. LÄS MER

  4. 4. Att läsa sig till integritet : – Värdegrundsundervisning i SO genom skönlitteratur i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Malin Carlzon; Mikaela Jarlinius; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att få kunskap om hur lärare resonerar kring begreppet integritet och sitt nyttjande av skönlitteratur i sin undervisning om integritet. Integritet är en del av skolans värdegrund och de mänskliga rättigheterna som ingår i SOundervisningen för årskurs F-3. LÄS MER

  5. 5. "Jag letar efter något som heter 'integritet'" : -Värdegrundsarbete genom barnlitteratur i årskurs F-3

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Malin Karlsson; Mikaela Jarlinius; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; barnlitteratur; integritet; värdegrund; samhällsorienterande; lågstadium; F-3; boksamtal; högläsning; litteraturarbete; SO; moral; etik; mänskliga rättigheter; barnkonventionen; rättigheter; sexuella övergrepp; sexualundervisning; stopp min kropp;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur som verktyg kan användas i värdegrundsarbetet, med inriktning på integritet som en mänsklig rättighet.  I studien har både manuella sökningar och databassökningar genomförts för att hitta relevant forskning. LÄS MER