Sexdrift, samlag och kärleksideologi. En queerteoretisk textanalys av sex- och samlevnadsavsnitten i biologiböcker

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks och analyseras sex- och samlevnadskapitlen i fem stycken läroböcker i biologi riktademot grundskolans senare utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. För att besvara vårt syfte och våra treforskningsfrågor valde vi att göra en hermeneutisk textanalys med utgångspunkt i ett queerteoretiskt perspektiv.Vårt analysverktyg består av begreppen heteronormativitet, genus och sexualitet. Utifrån dessa begreppfokuserar vi på vad läroböckerna framställer som det mest önskvärda sättet för ungdomar att leva sitt liv på. Våra slutsatser är att det råder en stark heteronormativitet i läroböckerna som framkommer i avsnitten sombehandlar hetero- och homosexualitet, där den heterosexuella relationen framställs som den mest önskvärda ochdärmed den goda sexualiteten. Den goda sexualiteten förbinds och legitimeras på olika sätt i böckerna,exempelvis med den så kallade kärleksideologin, vilket innebär att ungdomars sexualitet kan legitimeras medförälskelse och kärlek. Den kan även legitimeras genom människans biologiska sexualdrift som i läroböckernabehandlas som en förutsättning för artens överlevnad. Den dåliga sexualiteten blir därmed den sexualitet sominte faller inom ramen för den heterosexuella, monogama, parrelationen. I läroböckerna kopplas även oskyddatsex och tonårsgraviditer samman med oansvarigt beteende och därmed en olämplig sexualitet. Det blir ävenpåtagligt att läroböckerna beskriver killen som den aktiva och tjejen som den passiva parten i exempelvisreproduktionsprocessen och i det första samlaget. I böckerna kan vi även se att en fast könsidentitet ses som detmest önskvärda. En slutsats som är viktig för lärare att bli medvetna om är att läroböckerna inte är värderingsfriaoch kan innehålla faktafel. Detta kan leda till att vissa elevergrupper kan känna sig kränkta och osynliggjorda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)