Elevers berättelseskrivande : Från undervisning till färdig text

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka elevers berättelseskrivande i relation till lärarens skrivundervisning på lågstadiet utifrån de resurser som erbjuds i undervisningen och som kan stötta eleverna i textskapandet. Studien baseras på ett observerat lektionstillfälle och på analyser av elevtexter. Av de texter som samlats in analyserades fyra på djupet.   Det övergripande resultatet visar att det finns spår av lärarens undervisning i elevernas texter. Exempelvis syns spår av den textstruktur som läraren delgav eleverna vid genomgången och andra resurser som fanns till hjälp under aktiviteten. Studiens slutsats är att lärarens ordval och de resurser för meningsskapande som används i skrivundervisningen verkar ha påverkat elevernas texter och i viss mån styrt texternas innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)