Interkulturellt förhållningssätt som bemöter utmaningarna i religionsundervisningen i det heterogena och mångkulturella klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Denna studie är riktad till verksamma och blivande lärare för att uppmärksamma de utmaningar som kan uppstå i det heterogena och mångkulturella klassrummet i religionsundervisningen. Vi vill även belysa den interkulturella pedagogiken som ett förhållningssätt lärare kan använda för att bemöta utmaningarna. Syftet med denna studie är alltså att undersöka om denna pedagogik kan vara ett möjligt alternativ för framtida och aktiva lärare att använda för att skapa ett bra klassrumsklimat som stärker inkluderingen.    Denna studie kommer att besvara frågeställningarna:  Vilka utmaningar möter religionsundervisningen i det heterogena och mångkulturella klassrummet? Kan läraren använda sig av ett interkulturellt förhållningssätt för att bemöta dessa utmaningar?   Vi har satt vår undersökning i ett större sammanhang genom att presentera tidigare forskning som utförts på området, såväl svensk som internationell. Vi redogör även för relevanta ämnesdidaktiska teorier som det sociokulturella perspektivet och interkulturell pedagogik. Tillvägagångssättet för denna uppsats grundar sig i kvalitativ metod, där vi valt att använda semistrukturerade intervjuer. Utifrån tidigare forskning och det empiriska resultatet har vi kunnat framställa att det finns flertal utmaningar som religionslärare möter i undervisningen i det heterogena och mångkulturella klassrummet, som bland annat att skapa en ömsesidig förståelse mellan elevers olika åsikter, samt mediers påverkan på elevernas inställning och attityd till de olika religionerna. Utifrån det empiriska resultatet har vi kunnat se att det interkulturella förhållningssättet inte har en central roll i läraryrket, men utifrån tidigare forskning som vi undersökt kan vi konstatera att interkulturell pedagogik kan bemöta utmaningar som uppstår i religionsundervisningen, samt ett förhållningssätt som skapar ett gott klassrumsklimat som stärker inkluderingen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)