Vad vore svensk innebandy utan SM-finalerna? : En studie av SM-finalerna i innebandy som event

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Intresset till att studera SM-finalerna på dam- och herrsidan i innebandy växte då båda skribenterna har besökt finalerna sedan innan. I år var det dags att välkomna tillbaka publiken igen efter tre år.  Forskningens syfte var att undersöka iscensättningen av SM-finalerna i innebandy 2022 som event. Mer precist handlade det om att belysa såväl själva genomförandet av arrangemanget som publikupplevelsen av de närvarande åskådarna på plats i Avicii Arena som skapar en ”innebandyfest”. För att göra studien forskningsbar valde vi att använda oss av olika infallsvinklar för att få ett så brett perspektiv som möjligt. Vi valde att använda oss av kvalitativ metod i form av intervjuer och observationer på plats på finaldagen. Det utfördes även en enkätundersökning som kvantitativ metod för att få publikens perspektiv på plats. Således sammanställt av metoderna så valdes en metodtriangulering.  Det teoretiska ramverket valdes utifrån upplevelse, relation och marknadsföringsteorier. De valda bestod av upplevelserummet, Word of mouth, sportmarknadsföringsmixen och MEQSS-modellen.  Resultatet mynnade ut i att det är atmosfären på eventet som var det viktiga för publikens upplevelse. Majoriteten som besökte eventet är aktiva på något sätt inom innebandyn själva. De som besöker finalen för första gången blev inbjudna av någon bekant/familjemedlem. Det uppskattades att det enbart är en finalmatch än en finalserie då helhetsupplevelsen med sidoaktiviteter bidrar till så mycket mer än att enbart se matcherna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)