Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. Tidigare forskning visar även på att färg är viktigt och att det har olika effekter på vårt mående och hur vi agerar. Problematiken idag utifrån min egna erfarenhet av att ha arbetat på förskolor grundar sig i att det saknas en mer färgrik kulör i den rumsliga miljön. Jag har ifrågasatt genom min egna upplevelse hur barn skulle reagera på en mer färgrik miljö och hur dem kommer till att stimuleras utav färg i den byggda miljön på förskolor. Att kombinera färg tillsammans med rummets utformning skulle kunna skapa en större inverkan på barnens beteende och sinnesstämning i deras lärmiljö eftersom färgen har en stor betydelse genom barnens uppväxt och utveckling. Syftet med studien är att belysa färgens egenskaper i rummets miljö på Bokebo förskola som utförs genom arkitektoniska aspekter , fullskaleförsök och genom teoretisk bakgrund inom färgpsykologi och tidigare forskningsstudier av färg och rumsligheter. Teorierna och fullskaleförsöket kommer sedan att förankras ihop med barnens svar på intervjufrågorna, där frågorna kommer ge svar på deras beteende och känslor i fullskaleförsöket, samt att observationerna kommer ge svar på deras stimulans i den rumsliga miljön. Detta kommer i slutändan att bidra till mer kunskap och förståelse för att kunna använda färg i förskolans fysiska miljöer på rätt sätt. Förutom intervjufrågor hos barnen kommer även pedagogerna på avdelningen att få genomgå intervjufrågor. Anledningen är för att kunna få svar på hur dem upplevde rummen och hur dem tror att det skulle kunna fungera för barnen. Intervjuer och observationer kommer att utvärderas tillsammans med tidigare forskning för att kunna se ett mönster i barnens beteende och sinnesstämning i den rumsliga miljön på Bokebo förskola. Resultatet av denna studie visar en övergripande positiv inverkan av färgen hos barnen. Däremot visade det sig skillnader i könen hos barnen. Ett mönster kunde tydas hos pojkar respektive flickor. Det ger ett resultat på att färgen är starkt kopplad till våra preferenser och känslor genom vår uppväxt , därför är det viktigt att flertalet aspekter tas i akt i utförandet av färg på förskolor. Resultatet upplyser även genom tidigare forskning att färgen bör användas i ett rum för rätt syfte och i rätt mängd, samt med rätt intensitet och dagssljus. Färgens applicering ska utföras med försiktighet och genom kunskap för att kunna uppnå ett bra resultat i den rumsliga miljön för barnen på förskolor. Det som är viktigt att tänka på är hur vi använder färgen och vad rummet har för form av syfte att användas till. Därför har fullskaleförsöket en stor betydelse i studien , den används för att få fram resultat på barnens reaktioner, beteende och stimulering av sinnen i rummet. Studien tar fram mer kunskap och förståelse i färgens betydelse som ska agera som inspiration till att vi ska våga använda mer färg, som ett kompletterande arkitektoniskt element till en bättre lärmiljö för barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)