Motivation för livslång fysisk aktivitet och hälsa : en studie om hur föräldrar, lärare och tränare motiverar barn i årskurs 9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka hur barn motiveras till fysisk aktivitet och hälsa i hem, skola och fritidsorganisation. Hur motiverar hem, skola och fritidsorganisation barn till livslång fysisk aktivitet och hälsa? Hur ser föräldrar, lärare och tränare på relationen fysisk aktivitet och hälsa? Hur viktigt är det enligt vuxna att föregå med gott exempel för att barn ska lära sig hälso- och motionsvanor? Hur upplever föräldrar, lärare och tränare motivation genom belöning? Jag valde att arbeta efter en kvalitativ metod i form av intervjuer. Jag har totalt intervjuat 18 informanter, fem grundskolelärare i idrott och hälsa, fem tränare och åtta föräldrar som alla har en relation till elever i årskurs 9 på vald skola. Samtliga intervjuer spelades in med hjälp av en diktafon och transkriberades kort därefter. Resultatet visar att föräldrar, lärare och tränare motiverar barn till livslång fysisk aktivitet och hälsa genom att själva vara en förebild. Barnen tar i stor grad efter sin omgivning gällande hälso- och motionsvanor, där föräldrarna ses som barnens viktigaste förebild. Det framkommer att det är svårt för vuxna att lära barn god hälsa ifall föräldrarna själva har en ohälsosam livsstil. Samtliga föräldrar, lärare och tränare anser att fysisk aktivitet är kopplat till välmående och hälsa. Vissa menar till och med att idrott är hälsa. Flertalet anser att ju mer barnen är fysiskt aktiva, desto bättre hälsa får de. Studiens resultat visar även att föräldrar, lärare och tränare sällan motiverar barn genom belöning. Dock anser man att belöning är en viktig del i barns motivation. Slutsatsen visar att föräldrar, lärare och tränare upplever det som viktigt att själv vara fysiskt aktiv, att visa att man tycker det är viktigt, roligt och intressant. Dock upplever man det som svårt att nå barnen när man pratar om värdena av fysisk aktivitet och hälsa då barnen har svårigheter att se framåt i tiden och att förstå dessa värden med livslång fysisk aktivitet och hälsa. Föräldrar, lärare och tränare har även olika uppfattningar ifall fysisk aktivitet i stora mängder kan skapa ohälsa. Flertalet tränare menar att man inte kan träna för mycket, medans föräldrar och lärare anser att det måste ske inom en viss gräns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)