IT-säkerhet : Användarbeteenden, orsaker och åtgärder

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Organisationer står idag inför flera olika hot mot deras IT-säkerhet där ett av de vanligaste hoten är skadliga användarbeteenden som främst orsakas av interna användare. Det kan vara svårt att veta för organisationer vad för användarbeteenden som kan utgöra ett hot samt vilka orsaker som kan bidrar till dessa beteenden. Det är i dagens samhälle viktigt för organisationer att förbereda sig samt vara medvetna om de hot en användare utgör för att kunna vidta de rätta åtgärderna om det skulle uppstå. Syftet med denna studie är att undersöka vilka orsaker till användarnas beteenden som utgör ett hot för en organisations IT-säkerhet och vilka åtgärder som har vidtagits. En kvalitativ metod i form av fem olika intervjuer har valts där en intervjuguide låg som grund till intervjufrågorna. En individuell intervju hölls med en användare av Högskolan i Borås samt en gruppintervju med IT-avdelningen från Högskolan i Borås. Studien resulterade i att 10 användarbeteenden, 25 orsaker och 22 vidtagna åtgärder framkom samt att det finns relationer mellan dem. Det kan vara svårt för organisationer att vara helt förberedda på hot men det är enligt vår studie möjligt att identifiera användarbeteenden, orsaker samt åtgärder. Med utbildning kan organisationer göra sina användare mer säkerhetsmedvetna och därmed minska riskerna för de skador användarbeteenden kan utgöra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)