Person-till-Person Lån

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Under det senaste året har ett nytt koncept för utlåning av pengar mellan privatpersoner utvecklats på kreditmarknaden. Det består av ett nätverk där de som behöver låna pengar annonserar på internet hur mycket de vill låna och till vilken ränta. På motsvarande sätt lägger andra personer ut bud för utlåning. Då låntagare och långivare enats om belopp och ränta, sker en lånetransaktion mellan dem precis som i en traditionell bank. En mellanhand ser till att allting är säkert, rättvist och enkelt att hantera. Prosper Market Place är ett företag i Kalifornien som startades den 6 februari 2006 som matchar personer som behöver mindre lån med andra som har extra pengar som de vill låna ut. Zopa är ett Brittiskt företag som startades i mars 2005 och sysslar med samma koncept. Det finns väldigt få akademiska verk om person-till-person bankverksamhet. De verk som finns har främst varit journalistiska artiklar och någon enstaka rapport. Detta kan givetvis bero på att det är ett nytt koncept som ännu inte omfattas av någon forskning. Det som saknas idag är en vetenskaplig studie av person-till-person bankverksamhet där de olika aktörernas perspektiv undersöks utifrån relevant teori på området. Utifrån inledningen och problemdiskussionen har vi lokaliserat följande problem: Hur står sig placeringar i ett p2p-nätverk med avseende på risk och avkastning , jämfört med andra tillgängliga alternativ för privatpersoner? Är räntorna på lån tagna i ett p2p-nätverk konkurrenskraftiga? Vilka förutsättningar behöver mellanhanden för att kunna fortsätta att erbjuda sina tjänster? Syftet med arbetet är att beskriva och analysera person-till-person nätverken utifrån de olika aktörernas perspektiv. P2p-lån kommer att jämföras med andra lån för att få låntagarens perpektiv. Placeringar i p2p kommer att jämföras med obligationer och sparkonton för att få långivarens perspektiv. Genom att ingående analysera de olika aktörernas alternativ att ingå i nätverket hoppas vi kunna dra slutsatser om person-till-person nätverk och om affärsidén håller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)