Lösningar för sommarparkering i kustorter : En jämförelse mellan Båstad, Orust och Tjörn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för data-, elektro- och lantmäteriteknik

Sammanfattning: Bilen har länge stått i centrum vid samhällsplanering och har präglat gatunätets utformning. Därför behövs både allmänna och enskilda parkeringar för besökare och boende. Parkeringsplatserna kan anordnas både innanför och utanför detaljplan. Vad som skiljer dessa tillvägagångssätt är själva processen. Oavsett val av process krävs alltid bygglov för parkeringsanläggningar. Samhället är nu i en utvecklingsfas där normer och policys går mot en hållbarhetsförändring. Många kommuner väljer idag att styra mindre antal parkeringsplatser för att främja valet av alternativa transportmedel.  Denna studie berör mindre kustkommuner längsmed västkusten som påverkas av ett ökat invånarantal under sommarhalvåret. Detta ökade invånarantal medför en stor mäng bilister och ett större parkeringsbehov. Studien jämför kommunerna Båstad, Orust och Tjörn och deras praktiska lösningar. Studien kartlägger kommunernas praktiska lösningar samt dess synsätt på parkeringsproblematiken under sommarhalvåret. Med hjälp av denna kartläggning kan andra kommuner inspireras och vägledas.  Genom semi-strukturerade intervjuer med tre olika tjänstemän på vardera kommun togs jämförelsekriterier  fram och utifrån detta framställdes ett resultat. De tre kommunerna visade sig ha skilda lösningar på parkeringsproblemet, så som ändrad lokalisering av parkeringsplatser, alternativa transportmedel eller provisoriska parkeringsplatser. Båstads kommun har valt att anlägga en större parkeringsplats utanför centrum, dit bilister hänvisas genom skyltning. Orust kommun har ordnat med lånecyklar till besökare och satsar på ett nytt gång- och cykelnät. Tjörns kommun väljer att anlägga provisoriska parkeringsplatser för att täcka upp ökat behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)