Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. Utifrån teoretiska perspektiv om grön kapitalism, gröna utopier och industriell fatalism strävar studien efter att avslöja de diskurser som är aktuella i reklamfilmerna, samt att avslöja de strategier som fordonsindustrin använder för att positionera elbilar som lösning på klimatkrisen. Studien använder en kritisk multimodal diskursanalys för att analysera reklamfilmernas visuella, auditiva och textuella element. Resultaten erbjuder värdefulla insikter för marknadsförare, beslutsfattare och forskare som är intresserade av samspelet mellan reklam och hållbara diskurser, samt bidrar till fältet för miljökommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)