Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill säga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har använt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier är att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och Skånemejerier använt sig av och under vilka förutsättningar de har lyckats nå en position med sina Functional Food produkter på den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriområden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, där vi fokuserar på skärningspunkten mellan dessa. Functiuonal Food produkterna har positionerat sig genom hälsa och välmående. För att skapa en position i konsumentens medvetande är det lämpligt att segmentera marknaden för att hitta lämpliga marknadsföringsåtgärder mot respektive segment. Det går även att skapa en position i konsumentens medvetande genom att bygga ett starkt varumärke och inte segmentera marknaden. Att förmedla budskap där konsumenten informeras om sjukdomsrisker har varit mindre framgångsrika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)