TV + Allsvensk fotboll = Sant?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Medier och sport är nära relaterade och påverkar varandra. Den utveckling som sker på mediefronten i Sverige idag, inom framförallt digital-TV borde då även påverka den allsvenska fotbollen. Om den då gör det, hur gör den det och vad kan det ge för konsekvenser? Syftet med uppsatsen är att ge en bild av hur förhållandet ser ut idag mellan TV och allsvensk fotboll samt vad som kan tänkas hända i framtiden och eventuella konsekvenser av detta. Först ges en bild av hur förhållandet mellan medier och Allsvenskan ser ut samt kontakter mellan de olika områdena. Undersökningen innehåller också jämförelser mellan publiksiffror åren 2000 och 2001 eftersom säsongen 2001 var första året samtliga allsvenska matcher TV-sändes. Sista delen av undersökningen är intervjuer med olika aktörer på spelplanen: Sune Hellströmer, generalsekreterare på SvFF, L-Å Lagrell, ordförande på SvFF, Åke Stolt, sportkrönikör på Sydsvenska dagbladet, Tommy Helltröm, marknadsförare/säljare på Com hem, P-A Gullö, sportchef på TV3,Dick Lidman, vice vd på AIK fotboll AB och Urban Hagblom, sportchef hos GIF Sundsvall. Vad som framkom av undersökningen var att medierna och fotbollen på olika sätt är beroende av varandra. Fotbollen gynnas av den ökade exponeringen som medierna ger och har även positiv inverkan på publiksiffror. Dock kom jag fram till att den största delen av publikökningen förmodligen inte berodde på ökad exponering i medier utan på andra orsaker. Förändringar av matchdagar till uppdelning på tre dagar har redan idag påverkats av TV-kanalernas önskningar, men också för fotbollens egen del, att öka "surret "kring Allsvenskan och därmed intresset. Att livesändningarna av allsvensk fotboll kan bidra till utbredning av digital-TV i Sverige kunde man finna tendenser på i materialet. Idrott och inte minst fotboll är en viktig del för att locka tittare för TV-bolagen och eftersom tjänsten att se allsvensk fotboll live inte återfinns i det befintliga nätet (med undantag för en match i veckan på Canal+) kan det i framtiden bidra till att locka människor att satsa på digital-TV. Försäljning av TV-rättigheter som fått större betydelse i och med digital- och betalkanalernas sändning av samtliga matcher kommer troligtvis innebära ekonomiska förändringar i de allsvenska klubbarna i framtiden, ökad exponering kan ge ökad del av pengarna. Här kommer även företags delägarskap in i bilden, beroende på företagens syfte kan deras ställning i klubbarna påverka förhandlingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)