Sökning: "Nivå 3"

Visar resultat 1 - 5 av 883 uppsatser innehållade orden Nivå 3.

  1. 1. “Individen i fokus - det är den aktiva vi ska hjälpa” : Hur understödjer fysioterapeuter elitidrottare som ska rehabiliteras från en idrottsskada? en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oskar Tevérus; Lova Hellgren; [2024]
    Nyckelord :elitidrottare; fysioterapi; rehabilitering; teamarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: En idrottsskada är ett symptom från det muskuloskeletala systemet som uppkommit av en akut händelse under träning eller tävling, eller som följd av överbelastning, som behövt ses över av en medicinskt utbildad. Definitionen av en lyckad rehabilitering efter en idrottsskada är att idrottaren återfått full funktion och är tillbaka till samma prestationsnivå som förut. LÄS MER

  2. 2. Stamskador och dess uppkomst vid mekaniserad kvalitetsgallring i norra Sverige

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Lovisa Hansén; [2024]
    Nyckelord :skördare; faktorer; gallringskvalitet;

    Sammanfattning : Gallring är ett ingrepp som görs i ett skogsbestånd med syfte att ta bort ett urval av träd för att gynna de kvarstående, samt att ge en intäkt i form av virke. Som skogsägare kan man prioritera vilka värden man vill gynna i sin skog; ekonomiska, sociala och/eller biologiska. LÄS MER

  3. 3. Implementation of Level of Development for BIM Collaboration in Timber Building Subsystems Design: A Case Study of I-Joist Construction Elements

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Isabell Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :BIM; I-Joist; LOD; Level of Development; Timber Building Subsystems;

    Sammanfattning : Due to time, cost, and environmental challenges, wood has become a more common building material even for more complex buildings. Implementing the concept of Level of Development (LOD) on timber structures could provide a tool for BIM collaboration that may save cost and time, and in the early stages mediate wood as an available building material. LÄS MER

  4. 4. Läsfrämjande undervisningoch skolbiblioteket som pedagogisk resurs : En kvalitativ intervjustudie om praktiska förutsättningar för grundlärare i årskurs 1–3 att samarbeta med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Lind; Elisa Nasiar; [2024]
    Nyckelord :Grundlärare; Skolbibliotekarie; läsintresse; läsfrämjande; ramfaktorer; samarbete; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad sex grundlärare för de lägre åldrarna upplever för praktiska förutsättningar för samarbete med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning, vilka didaktiska val som görs rörande den läsfrämjande undervisningen och om det upptäcks ett samband mellan nivå av samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare och elevernas läsintresse. Studien har sin utgångspunkt i Ramfaktorteorin i kombination med ett händelselogiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hur två av Pija Lindenbaums barnböcker gestaltar värdegrundsfrågor : Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tishko Taha; [2024]
    Nyckelord :Värdegrund; barnkonventionen; Pija Laudenbaum; mänskliga rättigheter; bilderböcker; demokrati; rättvisa och orättvisa; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys av Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021) med temat värdegrund. Tishko Taha. Svenska språket, svenska självständigt arbete på avancerad nivå, med inriktning F-3, 15 högskolepoäng. Örebro universitet VT2023. LÄS MER