Patienters upplevelse av att bära på MRSA : På sjukhus och i samhälle

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Meticillinresistenta staphylococcus aureus (MRSA) är ett växande problem globalt och är en bakterie som kan orsaka svåra infektioner i olika delar av kroppen. Oftast är den dock symtomfri då de flesta bär på bakterien utan att den orsakar infektion. I Sverige görs sedan länge mycket nationellt för att försöka minska spridningen och detta är antagligen en anledning varför prevalensen är förhållandevis låg. Dessutom måste patienterna själva förhålla sig till lagar och landstingen har utarbetat handlingsplaner för MRSA bärande patienter. MRSA sprids via kontaktsmitta och kan då spridas till sjuka människor som på grund av sin sjukdom är mer mottagliga för dessa bakterier. Följaktligen är isolering och vård genom avdelad personal, så kallat kohortvård, delar av dessa handlingsplaner för MRSA bärande patienter på vårdavdelningar. Utifrån ett omvårdnadsperspektiv blev författarna nyfikna över det aktuella kunskapsläget gällande patienters upplevelse av att bära på MRSA, både på sjukhus och i sina vardagliga liv. Syfte: Syftet med arbetet var att utforska patienters upplevelser av att vara bärare av MRSA, genom att granska tidigare forskning. Metod: Allmän litteraturöversikt baserad på tio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat: Resultaten bestod av tre kategorier, som i sin tur bestod av vardera två underkategorier. Kategorin påverkan av MRSA bestod av underkategorierna mental påverkan och fysiska symtom. Kategorin förståelse bestod av underkategorierna kunskap och information. Slutligen bestod kategorin isolering av underkategorierna isolering på sjukhuset och relationellt. Slutsats och klinisk betydelse: Att vara MRSA bärare orsakade ofta negativa känslor, som även uppstod till följd av isoleringen och omgivningens avhållsamma beteende. Patienterna hade ofta lite kunskap om MRSA och fick inte tillräckligt med information från vårdpersonal om MRSA. Att förstå patienternas känslor och ge adekvat information kan bidra till en bättre upplevelse.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)