Bildstöd i förskolan : Användning av bildstöd som pedagogiskt verktyg i förskolan för att främja barns kommunikation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att belysa på vilket sätt bildstöd används i förskolan och på vilket sätt bildstöd uppmuntrar och främjar barns möjligheter att kommunicera. Frågeställningarna studien baseras ifrån är: Hur kan användning av bildstöd i förskolan stödja barns kommunikation? Vilka faktorer hindrar samt möjliggör användandet av bildstöd? Vilka former av bildstöd anses vara särskilt användbara? Metoden vi använt oss av är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med två specialpedagoger och fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor inom samma kommun. Vi har valt att utgå från det sociokulturella perspektivet när det kommer till lärande och kommunikation när vi genomfört studien. I studiens resultat framkommer det att bildstöd används som hjälpmedel och ett pedagogiskt verktyg till hela barngruppen men att det även används specifikt för enskilda barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar även att bildstöd används för att komplettera det verbala språket och ge ett visuellt stöd till det som förmedlas. Slutsatsen av studien är att bildstöd är ett arbetssätt som gynnar alla barn, oavsett funktionsvariation eller inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)