Innovationsprogrammets betydelse för dess studenter : Värdefulla kriterier för en innovationsutbildning utifrån ett näringslivsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Titel: Innovationsprogrammets betydelse för dess studenter - Värdefulla kriterier för en innovationsutbildning utifrån ett näringslivsperspektivFörfattare: Kristina Gern och Jesper ModighHandledare: Peter Selegård, Mälardalens HögskolaÄmne: InnovationsteknikNyckelord: Innovation, utbildning, entreprenörskap, kreativitet Problem:Innovationsprogrammet har ett problem med att många studenter är osäkra på om deras program är en bra grund för att söka jobb inom det aktuella segmentet i framtiden. Detta grundar sig i samtal med innovationsstudenter och författarnas egna erfarenheter. Syfte:Syftet med denna uppsats är att klargöra innovationsprogrammets värde för dess studenter när de ska ut på arbetsmarknaden. Lärare och programansvariga skall även få ett lättare sätt att förklara innovationsprogrammet och dess mål och de framtidsutsikter som finns för innovationsstudenterna. Genom detta hoppas författarna att innovationsstudenternas oro för framtiden minskar. Metod:De metoder som används i denna uppsats är dels en kvalitativ intervju men även kvantitativa enkätundersökningar bland studenter och från arbetsmarknaden. Slutsats:Innovationsprogrammets studenters osäkerhet ligger i att det inte finns en tydlig bild av vad de kan tänkas jobba med i framtiden. Detta är på grund av att innovationsprogrammet erbjuder så pass många olika inriktningar att nästan varje examen från programmet är unik. Detta gör i sin tur att de jobb som studenterna tillslut får skiljer sig stort från varandra. I slutändan är det studenterna själva genom hur de inriktar sig genom programmets gång och vad de söker sig till efter examen som bestämmer vad de kan bli och det är inget som personal på IMTO kan förutspå.Genom en företagsundersökning utlästes att arbetsmarknaden eftertraktar tekniker och innovatörer med inriktning mot produkt innovation. För att täcka dessa kriterier så ska studenter välja inriktningen industridesign eller IT entreprenör inom innovationsprogrammet. Arbetsmarknaden anser att kunskap inom olika CAD- och CAM-program är viktiga. Dessa program får studenter lära sig som går industridesign. Däremot är det fortfarande oklart vilka jobb studenter som valt andra inriktningar kan få. IMTO kan använda sig av de slutsatser och den analys som finns för att på ett bättre sätt beskriva den framtida marknaden för dess studenter.   Slutsatsen i praktiken: Innovationsprogrammet är ett unikt program som ger studenter möjlighet till att få två examen vilket ger en konkurrensfördel och goda anställningsmöjligheter vid avslutade studier. För arbetsmarknaden är innovationsprogrammet värdefullt eftersom det ger den en ström av välutbildade entreprenörer som genom företagsekonomi, psykologi, industridesign och IT varvat med innovation har en unik kunskap av både de traditionella disciplinerna men också nytänkandet från innovation.IMTO kan använda sig av de slutsatser och den analys som finns för att på ett bättre sätt beskriva den framtida marknaden för dess studenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)