Digitala verktygs effekter på elevers läs- och skrivutveckling : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Läs- och skrivkunskaper är självklara och centrala delar kring elevernas lärprocesser genom grundskolan samtidigt som det uppmärksammas i både forskning och styrdokument. Införandet av teknik i både skolan och i samhället påverkar kunskapen och vad som är relevant att lära sig och hur. Detta gör att elever måste lära sig att orientera sig bland digitala och föränderliga texter i förberedelse inför samhällets allt större krav på flexibilitet och digitalisering. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka användningen av digitala verktyg och dess effekter på elevers läs- och skrivutveckling på lågstadiet, och mer specifikt att besvara frågeställningen: Vilka effekter har digitala verktyg på elevers läs- och skrivutveckling på lågstadiet? För att besvara frågeställningen och uppnå studiens syfte har vi systematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier kring hur digitala verktyg inverkar på elevers läs- och skrivutveckling. Vårt resultat visar att läsaktiviteten ökar, elevernas texter blir längre, motivationen höjs och elever i svårigheter får en direkt stöttning med hjälp av digitala verktyg. Verktyget i sig ger inte effekter på elevers lärande utan det handlar om hur verktyget används och val av innehåll som är avgörande för elevernas utveckling. Därav är de didaktiska aspekterna väsentliga för en implementering av digitala undervisningsmetoder då progressionen markant går framåt gentemot traditionella undervisningsformer om det digitala verktyget används på rätt sätt och i rätt sammanhang. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)