Temaarvsturism - Temaparkernas unika differentieringsstrategi

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Att differentiera sig som företag är viktigt idag för att bestå livskraftig inom den ständigt växande turismbranschen. Fenomenen kulturarv och tematisering används som differentieringsstrategier inom temaparker men begreppen storytelling och nostalgi används också inom temaparker för att skapa konkurrenskraft. Alla dessa fenomen och begrepp skapar var och ett för sig differentiering inom branschen och tillsammans skapar de en unik form av differentiering inom temaparksmiljöer. För att utöka kunskapen gällande hur kulturarv utformas i temaparker i samverkan med tematisering, undersöks två företag i Europa, verksamma inom temaparksbranschen empiriskt i denna studie; Disneyland Paris och Astrid Lindgrens Vimmerby AB. Studien har utförts kvalitativt genom observationer och intervjuer. Studiens syfte är att fördjupa förståelsen kring hur kulturarv, tematisering eller en kombination av dessa fenomen skapar attraktionskraft och utformar upplevelsen i temaparker. Samtidigt som detta undersöks, studeras också genomgående om kulturarvsturism är platsspecifikt eller inte. Uppsatsens slutsatser visar att temaparker använder och kan använda sig av en kombination av tematisering och kulturarv med inslag av storytelling och nostalgi som tillsammans skapar en unik form av differentieringsstrategi. Denna unika form av differentieringsstrategi framkommer genom ett nytt begrepp; temaarvsturism, med en tillhörande modell. Kulturarv skapar ett ramverk för hur tematiseringen kan ta form, samtidigt som tematiseringen bevarar kulturarvet genom att ständigt upprätthålla temaparkens historia och visar på ett ömsesidigt samband. Det framkommer också att när kulturarvsturism sker inom ett tematiskt område, som i fallet med temaarvsturism så behöver det inte vara en platsspecifik typ av turism. Det gäller följaktligen att företag inom turismbranschen, primärt temaparker, är eller blir medvetna om hur temaarvsturism som differentieringsstrategi kan användas för att bestå livs- och konkurrenskraftiga som turistmål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)