Hållbar textilhantering

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna magisteruppsats, med titeln "Hållbar textilhantering", undersöks ett urval av olika affärsmodeller och strategier närmare vad gäller ett hållbart koncept och flöde inom textilförbrukningen och hur detta fenomen varierar och ger uttryck för sig idag. Uppsatsen utgår från teori kring CSR, affärsmodeller inom hållbar utveckling, samt från hur textilier produceras tills att de blir slängda. Uppsatsen tar särskild hänsyn till en hållbar textilhantering, främst ur ett detaljhandelsperspektiv, men även till vilken grad andra aktörer och intressenter är betydelsefulla. Utgångspunkten är en kvalitativ studie med en induktiv ansats där ett urval av verksamheter studeras och intervjuas för att sedan analyseras utifrån en cross-case analys. Vidare grundar sig empirin och analysen i de utvalda affärsmodellerna som ger en varierad bild av hur förhållningssättet till ett hållbart textilflöde tar sin form. Detta leder fram till fem slutsatser där vi kan konstatera att dagens syn på mode och förnyelsebehov av textilier hos konsumenterna leder till en konsumtion som är skadlig för miljön, samtidigt som det paradoxalt nog gynnar verksamheter inom nyproduktion. För en välmående framtid krävs hållbara och miljövänliga textilier och till det finns ett behov av att kunna vara moderiktig över tid, samt leda utvecklingen mot hållbarhet. Idag saknas även ett gemensamt index för miljöprofilering som skulle kunna främja utvecklingen av hållbar textilhantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)