Den sista grundskolans vara eller icke vara på en landsbygdsort : En analys om förslaget att lägga ned ortens sista skola utifrån barnets mänskliga rättigheter

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att fördjupa förståelsen för mänskliga rättigheter genom att granska nedläggning av skolor på landsbygden. Frågan om barnets rätt till en likvärdig och högkvalitativ utbildning enligt barnkonventionen är central. Genom en argumentationsanalys av ett kommunalt förslag om förändrad skolstrukturering, med särskilt fokus på nedläggningen av Järåskolan i Bispgården, undersöker uppsatsen de argument som förs fram för omstruktureringen. Uppsatsen avgränsas till att undersöka eekterna av nedläggningen för de direkt berörda eleverna i Ragunda kommun. John Rawls teori om rättvisa ramar in diskussionen om eventuellt brott mot barns mänskliga rättigheter. Uppsatsens slutsats är att själva nedläggningen av Järåskolan inte nödvändigtvis utgör en överträdelse av barnets mänskliga rättigheter. Däremot råder brister i involveringen av eleverna i beslutet vilket antyder en avsaknad av respekt gentemot barnens rätt till delaktighet i frågor som rör dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)