Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. Innehållet i två SO-läroböcker för årskurs 1–3 har analyserats, där forntiden som är en del av det centrala innehållet i kursplanen i historia, har varit fokusområdet. Resultaten i vår studie visade på att innehållet och de tillhörande diskurserna i läroböckerna har tendenser till att inte harmonisera med vad som står i kursplanen i historia för grundskolan. Exempelvis har studien kommit fram till att vikingatiden har en snäv diskurs som reproduceras utifrån en liten grupp mäns berättelser, snarare än att belysa vikingatiden ur till exempel ett interkulturellt perspektiv som skulle ligga mer i linje med den rådande kursplanen. I stora drag så visar vår studie liksom tidigare forskning att läroböcker i historia präglas av relativt ensidiga perspektiv, vilket skulle kunna utgöra ett didaktiskt hinder för att utveckla elevers historiemedvetande. En av studiens viktigaste slutsats är därmed att lärare bör vara vaksamma angående den historia som presenteras i läroböcker, samt kunna kritiskt granska och jämföra läroböckernas innehåll med kursplanens syftesformulering för att elever ska kunna utveckla det historiemedvetande som de uppmanas göra i kursplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)