Lyxprodukter - drog eller nödvändighet?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna är uppsats är att undersöka i vilken grad en lyxprodukt kan påverka konsumentens identitet. Kan det gå så långt att behovet av att köpa lyxprodukter blir som en drog? Metod: Med primärdata bestående av intervjuer har vi använt oss av en kvalitativ och en kvantitativ metod. Intervjuerna är baserade på Louis Vuittons administrativt anställda och företagets kunder. Sekundärdatan vi använt oss av består mestadels av artiklar, elektroniska källor och facklitteratur. Teoretiska perspektiv: Vi använder oss av teorier och begrepp som konsumentbeteende av Solomon et al, en lyxprodukt vs en vanligprodukt av B. Catry, varumärkets betydelse av D. Pelsmacker samt Salmon et al och slutligen J.N Kapferers teori om Brand Identity. Vi anser dessa teorier nödvändiga för att kunna uppnå vårt syfte. Empiri: Vi har gjort en fallstudie av Louis Vuitton och konsumenternas beteende. Resultat: Vi har kommit fram till att konsumtion kan leda till ett beroende, men att det inte nödvändigtvis är lyxprodukterna i sig som skapar det beroendet. Konsumtion i allmänhet är beroendeframkallande i vissa avseenden, men lyxprodukter har en större inverkan på grund av att de påverkar identiteten i högre grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)