"Jag är inte intresserad av att stå och säga till mina elever att det de gör är helt vidrigt" : Skolkuratorers perspektiv på ungdomars pornografikonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Debatten om ungdomar och pornografi är starkt polariserad och det finns en utbredd oro hos allmänheten kring pornografins påverkan på ungdomar. Enligt tidigare forskning råder det ingen konsensus vad gäller pornografins eventuella konsekvenser. Det finns lite forskning kring hur professionella, som arbetar med ungdomar, förhåller sig till ämnet. Syftet med denna studie var därmed att belysa hur det sociala arbetet kan se ut gällande ungdomars exponering för och konsumtion av pornografi samt fördjupa förståelsen för huruvida det kan ses som ett socialt problem. Detta genomfördes med en kvalitativ metod, genom sex semistrukturerade intervjuer med skolkuratorer som jobbar med ungdomar mellan 13 och 19 år. Det empiriska materialet analyserades med hjälp av sociala problem som ett teoretiskt ramverk för att förstå huruvida ungdomars pornografikonsumtion kan ses som ett socialt problem utifrån skolkuratorernas perspektiv och erfarenheter. Resultaten visar på att arbetssätten kring ämnet skiljer sig åt mellan skolkuratorerna. En del berör ämnet som permanenta inslag i undervisningen, medan andra inte gör det. Gemensamt för de alla är att de betonar vikten av att ha ett öppet och icke-dömande förhållningssätt för att avlasta från skam. Resultaten visar även på såväl positiva som negativa aspekter av porrkonsumtion. Utifrån resultatet råder det oklarheter om ungdomars exponering för och konsumtion av pornografi kan förstås som ett socialt problem. Men samtidigt är det ett viktigt ämne att beröra för att förebygga och minimera eventuella negativa konsekvenser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)