MASK ON MASK OFF En kvalitativ intervjustudie om ungas psykiska hälsa och identitetsskapande

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Ungas psykiska hälsa är en av vår tids största samhällsutmaningar, och för att samhället i stort ska kunna skapa bättre förutsättningar för unga behöver vi bättre kunskap om hur unga själva resonerar om psykisk hälsa och vad som får dem att må bra respektive dåligt. Det behövs kunskap om vilka strategier de har och vilket stöd de behöver. Den här studien syftar till att bidra med kunskap samt förståelse om psykisk ohälsa genom att ta del av hur gymnasieungdomar talar om sina upplevelser och erfarenheter kring mående, samt hur de talar om identitetsskapande. De frågeställningar som formats för att besvara studiens syfte är: Vilken betydelse har ungas presentationer av sig själva i relation till mående och identitetsskapande? Vilken inverkan har normer i samhället för ungas identitetsutveckling, lärande och mående? Då studien är kvalitativ har dessa frågeställningar besvarats genom semistrukturerade intervjuer. För att förstå ungas psykiska hälsa är det viktigt att ta del av deras egna upplevelser och erfarenheter. Resultatet som framkommit i studien är att psykisk ohälsa är väldigt komplext och sammansatt. Det framkommer hur mängden krav och förväntningar från flera olika håll skapar stress som bidrar till sämre mående. Informanterna talar om en ständig tävlan, om att passa in och hur de jämför sig med varandra på sociala medier som bidrar till en känsla av att vara otillräcklig. Det framkommer även att psykisk ohälsa är både en norm och ett stigma för deltagarna, samt att tillgången till stöd inte hängt med jämfört med behovet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)