Hur kan Möbelföretag Arbeta för att Utvecklas med Digitaliseringen? : Hur kan showrooms och AR som tillägg till e-handel bidra till att företag inom möbelbranschen kan uppnå fördelar och utvecklas med digitaliseringen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Abstract Datum: 2023-01-12 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sonja Blomstermo, Wilma Boberg, Lisa Henriksson  Titel: Hur kan Möbelföretag Arbeta för att Utvecklas med Digitaliseringen? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Detaljhandeln, möbelbranschen, digitalisering, e-handel, showrooms, Augmented Reality (AR), köpintentioner.  Teoretisk Utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour, köpintentioner.  Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka effekten av digitaliseringen av möbelföretag kopplat till e-handel, AR och showrooms. Studien ämnar att bidra med en ökad kunskap kring hur företag inom möbelbranschen kan arbeta för att anpassa sig till digitaliseringen och uppnå fördelar med hjälp av e-handel, showrooms och AR. Metod: En kvalitativ metod har tillämpats till studien som uppsatsen behandlar. För att göra djupgående analyser av hur två svenska små- och medelstora företag (SME:s) i möbelbranschen har anpassat sig till digitalisering har en kvalitativ fallstudie utförts. Vidare har intervjuer samt observationer inkluderats för att djupare undersöka hur företag inom möbelbranschen kan arbeta med e-handel med tilläggen showrooms och AR för att uppnå fördelar. Empirisk Grund: En observation av ett showroom tillhörande ett möbelföretag, tre observationer av AR-funktionen som ett möbelföretag tillämpat, två intervjuer med anställda på ett möbelföretag, elva intervjuer med konsumenter och sekundärdata.   Slutsats: Denna uppsats har påvisat att showrooms och Augmented Reality som komplement till e-handel inom möbelbranschen kan leda till köpintentioner. Slutsatsen dras att företag i möbelbranschen som enbart bedriver försäljning från e-handel skulle kunna uppnå ytterligare fördelar genom att kombinera AR och showrooms. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)