Market Timing - En studie över Market Timing-teorins applicerbarhet på den svenska marknaden

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Market Timing – En studie över Market Timing-teorins applicerbarhet på den svenska marknaden Seminariedatum: 2008-06-05 Ämne/Kurs: Degree Project Master Level in Corporate and Financial Management BUSM36. 15 ECTS-poäng Författare: Mattias Albinsson & Mattias Karlsson Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: Market Timing, Kapitalstruktur, Skuldnivå, Sverige Syfte: Syftet med denna rapport är att undersöka om Market Timing påverkar kapitalstrukturen i svenska företag och hur Sverige jämför sig med andra länder. Metod: Vi har utfört en kvantitativ studie på svenska börsnoterade företag. Genom regressionsanalys har vi försökt utreda Market Timings påverkan på företagens kapitalstruktur. Teori: Den teoretiska referensram vi arbetat utifrån har framförallt bestått av accepterade teorier angående ett företags kapitalstruktur. Fokus ligger på Pecking Order, Tradeoff-teorin och Market Timing-teorin samt tidigare studier inom ämnet. Empiri och Analys: Här redovisar vi resultaten från vår studie och de regressionsanalyser vi utfört. Utfallen från dessa analyseras sedan och jämförs med resultat från tidigare studier. Slutsatser: Vår studie visar att Market Timing påverkar de svenska företagens kapitalstruktur. Vidare visar vi också att även de historiska M/B påverkar skuldnivån, Market Timing har alltså en bestående effekt på företagens kapitalstruktur. Resultatet är linje i med tidigare studier genomförda på andra länder och visar på en stark signifikans mellan skuldnivå och M/B-värden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)