Att belysa patientens upplevelse av sin delaktighet vid tarmstomiträning : En allmän litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Patientdelaktighet skapar en effektivare vård med färre komplikationer, vilket leder till ökad patientsäkerhet och livskvalité för patienten. Trots det upplever många patienter att de lämnas utanför vården och utanför beslutsfattande. Hur vården definierar delaktighet och patientens upplevelse av delaktighet skiljer sig åt. Syftet: Syftet med litteraturstudien var att belysa patientens upplevelse av sin delaktighet vid tarmstomiträning. Metod: Studien genomfördes som en allmän litteraturstudie med induktiv ansats. Resultat: Resultatet utgjordes av tio vetenskapliga artiklar som resulterade i tre kategorier: Upplevelsen av informationens betydelse för patientdelaktighet vid stomiträning, upplevelsen av sjuksköterskans betydelse för delaktighet vid stomiträning och upplevelser av hindrande och främjande faktorer i samband med delaktighet i stomiträning. Resultatet visade att information och handledning från sjuksköterskor med kompetens i stomivård ansågs grundläggande för patientens delaktighet vid stomiträning. Resultatet visade att sjuksköterskor saknade grundläggande kompentens i stomivård samt kunskaper om vad som främjar patientens delaktighet vid stomiträning. Resultatet belyser även den bristande kommunikationen i vårdmötet vilket resulterade i att viktig information i samband med stomikirurgi upplevdes bristfälligt. Slutsats: Att som patient vara delaktig i de beslutfattande som rör stomin ansågs vara viktig, då detta gav patienterna en känsla av kontroll. Studien visar att sjuksköterskan och annan vårdpersonal behöver ökad kunskap om vad som främjar samt hämmar patientens delaktighet i vården samt vid stomiträning. Studien kan öka sjuksköterskornas medvetenhet kring patienternas upplevelse av delaktighet vid stomiträning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)