Undervisning i förskolan : En diskursanalys av förskollärares uppfattningar av undervisningsbegreppet.

Detta är en M1-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur införandet av undervisningsansvaret, i den reviderade Läroplanen 2018 påverkar förskollärarna i deras yrkesroll. Vi har genomfört en enkätundersökning där verksamma förskollärare svarat på öppna frågor och därmed utgått från både kvantitativ och kvalitativ ansats. Den insamlade empirin har analyserats genom en Foucaultinspirerad diskursanalys som utmanar normer och det förgivettagna och utgår från att förståelsen av ett fenomen är beroende av språket. Följande diskurser har identifierats i respondenternas utsagor skoldiskursen, undervisning-lika med-lärandediskursen, statusdiskursen, orosdiskursen samt förutsättningsdiskursen. Resultaten visar på motstridiga känslor kring undervisningsbegreppet och ansvaret. Begreppet upplevs svårtolkat och otydligt. Det förknippas med skola och katederundervisning och anses gå emot det lustfyllda lärandet. En oro över vad undervisning ska medföra för konsekvenser för barnen och förskolans verksamhet uttrycks. Undervisningsbegreppet likställs med lärande och anses bara vara ett nytt ord för det. Resultaten visar även att undervisningsansvaret upplevs otydligt och tolkningsbart då tydliga direktiv saknas. Samtidigt finns en övertygelse om att det kommer att höja yrkesstatusen. Ansvaret upplevs övermäktigt, de förutsättningar som krävs för att fullfölja uppdraget anses saknas. Resultaten visar därmed ett glapp mellan formulerings- och realiseringsarenan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)