Sökning: "Olof Hjorth"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Olof Hjorth.
1. The Guns for Hire: Private Military Companies in Nigeria and Mozambique
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This case study investigates the involvement of private military companies (PMCs) in two African conflicts. Nigeria and Mozambique hired PMCs in 2014 and 2019 respectively to combat internal insurgencies. The paper aims to answer why these countries hired PMCs and if the PMCs were successful in combating the insurgencies. LÄS MER
2. "South Vietnam's fate appears to be sealed" : en studie om Vietnamkrigets slutskede utifrån CIA:s perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : This paper investigates the last two months of the Vietnam War, March and April 1975, from the CIA:s perspective. During the last two decades, the CIA have declassified many documents about the Vietnam war, thus making new source material available. LÄS MER
3. Svenska alkoholreklamregler och EG förenlighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Alkoholreklam är ett hett omdebatterat område. Det finns de som anser att all alkoholreklam skall vara förbjuden och de som önskar en mer liberal alkoholreklamregler. Sverige har, efter ett mål i EG-domstolen (Gourmet) varit tvungna att lätta upp sina regler då de ansågs bryta mot fri rörlighet av varor och tjänster. LÄS MER
4. Opion leaders and word-of-mouth - A Case Study of Masai Barefoot Technology
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This research aims at identifying the opinion leaders in order to study their behaviour, characteristics, their role within the word of mouth process, and what importance they have upon another consumers purchase decision. Also, to investigate the content of the message being spread. LÄS MER
5. Logotyp vs. Förändringsbehov – ur ett konsumentperspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur ett logotypbyte uppfattas av individen samt hur väl företagets motiv till förändringen lyser igenom i den nya logotypen. Vi har valt en induktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer ligget således till grund för vårt fortsatta arbete. LÄS MER