Laborativt material i matematikundervisning - när språket inte räcker till. : Hur lärare argumenterar för och använder laborativt material i matematiktundervisning för flerspåkiga elever.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Språkliga hinder kan begränsa matematisk utveckling. Ett sätt att överbrygga detta kan vara att använda laborativt material i matematikundervisningen. Syftet med studien är att undersöka hur och i vilket syfte lärare verksamma i årskurs F3 beskriver att de använder laborativt material för att stödja flerspråkiga elevers matematikutveckling. Metoden som använts för att samla in data är intervjuer. Vår data har sedan sammanställts, sorterats och analyserats utifrån studiens syfte och forskningsfrågor. Det laborativa materialet nyttjas främst vid enskilt arbete och inte vid lärarledd undervisning. Resultatet visar att lärare anger att de använder det laborativa materialet i syfte att synliggöra matematiska begrepp och företeelser. Vidare kan vi se att en återkommande risk är att materialet används felaktigt. En slutsats vi drar är att det laborativa materialet först blir gynnsamt när läraren använder det på ett sådant sätt att det ger eleverna den vägledning som behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)