Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur och när förtroendet skapas i en affärsrelation då parterna inte har någon tidigare erfarenhet av varandra. Vidare är syftet att undersöka vilken betydelse förtroendet har, samt när i relationens livscykel förtroendets betydelse är som störst. Den första teorin som vi redogör för är relationsmodellen, vilken beskriver de olika faserna i en relation. Därefter presenterar vi köpbeteendet och vidare försätter vi med teorier om värdeskapande, samt teorier om olika typer av förtroende. Vidare fortsätter vi med agentteorin, som sedan följs av teorier om missnöje. Slutligen beskrivs teorins koppling till vår studie med hjälp av relationsmodellen. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning för att få förståelse för beteende och åsikter som våra respondenter kan tänkas ha. Detta för att gå på djupet och få reda på anledningar bakom de beslut som företaget tar då de väljer, samt arbetar tillsammans med en reklambyrå. För att angripa vårt problem har vi utfört en empirisk studie på tre reklambyråer respektive tre företag, som köper tjänster från reklambyråer. Genom att intervjua både kund och leverantör har vi vidare kunnat analysera de brister och svagheter som finns i relationen. Förtroendet har som teorierna pekar på stor betydelse vid köp av externa tjänster. Dock har vi funnit att förtroendets betydelse påverkas av vilken fas i relationen som parterna befinner sig i. När parterna väl har utvecklat en relation, är det viktigt att förtroendet finns där, men vår undersökning har visat att parterna kräver mer än förtroende för att de ska vara tillfredställda med relationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)