Att designa för digitaliseringens emotionella påverkan på människan : En kvalitativ studie med fokus på redovisning- och revisionsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Digitaliseringen är en förändring som genomsyrar dagens samhälle och är inte bara enIT-fråga utan en utvecklingsfråga för hela samhället. Ny teknik ger möjligheter menskapar också utmaningar. Redovisning- och revisionsbranschen är en av de branschersom digitaliseras och förändringen påverkar tjänsteutbudet, yrkesrollen menframförallt människan. Teknik används i allt större utsträckning, arbetsuppgifterautomatiseras och kompetens kompletteras eller ersätts av teknik, vilket får enemotionell påverkan på människan. Denna studie undersöker vilken emotionellpåverkan digitaliseringen har på redovisningsbranschen, vilka känslor och faktorersom påverkar människan och undersöker om emotionell design av deras vardagligasystemstöd kan bidra till att främja den fortsatta digitaliseringen inom branschen. Först genomförs en teoretisk undersökning för att se vad tidigare forskning ochanvändarundersökningar säger samt analys av sekundärdata. Resultaten frånanvändarundersökningarna och sekundärdatan analyseras utifrån ett fritt tankesätt ochdetta summeras sedan genom faktorer som påverkar och känslor som uppstår hosmänniskor som arbetar inom branschen, i samband med digitaliseringen som sker.Dessa utvärderas sedan i den empiriska delen av studien där kvalitativa intervjuergenomförs. Inför intervjuerna genomfördes en workshop tillsammans med företagetsom vi samarbetade med, där syftet var att brainstorma och ta fram lösningar somsedan ligger till grund för de designförslag som under intervjuerna används för attexemplifiera emotionell design. Under intervjuerna utvärderades design-förslagenutifrån om en känslomässig reaktion kunde skapas. Intervjuerna avslutas med attverifiera om emotionell design kan ha en positiv inverkan på de känslor och faktorersom uppstår vid digitaliseringen, samt om emotionell design kan främja denkommande digitaliseringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)