“Det lilla man kan göra som gör stor skillnad för andra människor, det är alltid värt det”

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier; Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: “Det lilla man kan göra som gör stor skillnad för andra människor, det är alltid värt det” är en kvalitativ textanalys som undersöker Rädda Barnens kommunikativa arbete på den digitala plattformen Instagram. Denna uppsats fokuserar på de retoriska principerna ethos, logos och pathos. Materialet som undersöks är Instagraminlägg som är slumpmässigt utvalda från Rädda Barnens Instagramkonto. Vi inriktar oss särskilt på konstruktionen av Rädda Barnens Instagraminlägg och hur de kodade budskapen kan tänkas övertyga deras publik att donera pengar, men även om postkolonialism kan spåras i deras kommunikation. Vi kan i deras kommunikation finna att inläggen är kodade på ett sätt som gör att det förstärker deras retoriska budskap. Rädda Barnens marknadskommunikation uppmanar donatorerna till att bidra och engagera sig genom att trycka på att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Organisationen gör aktiva val för att motverka situationer där grupper skulle kunna ställas mot varandra, genom att exempelvis inkludera mörkhyade personer i deras kommunikation. Utifrån vår empiri kan vi inte konstatera att postkoloniala toner kan spåras i deras kommunikation, utan endast att somliga av de kodade inläggen skulle kunna tolkas som Postkolonialism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)