Innovationer inom bilindustrin och dess värdeskapande : En eventstudie om annonseringen av miljöbilars påverkan på avkastning

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Utvecklingen inom bilindustrin går mot att allt fler miljöbilar ser dagens ljus. Företag verksamma på en marknad där konkurrensen är hög, som bilindustrin, tvingas till ett innovativt beteende för att inte prestera sämre än sina konkurrenter. Att introducera innovationer på en marknad är förknippat med stor risk och potentiellt höga kostnader, särskilt om innovationen misslyckas. Utifrån detta har följande frågeställning utvecklats:  - Finns det ett samband mellan annonsering av miljöbilar och aktieavkastning?  För begränsa och konkretisera frågeställningen har följande underfråga formulerats:  - Har annonseringar av miljöbilar en direkt (kortsiktig) påverkan på företags abnormala aktieavkastning?  Syfte: Syftet med denna studie är att analysera om det existerar ett samband mellan annonsering av innovationer i bilindustrin och aktieavkastning.  Metod: Studien har en deduktiv ansats där hypoteser tagits fram utifrån tidigare forskning och teorier. Studien utgår från en eventstudiemetodik där ett kvantitativt tillvägagångssätt tillämpats för insamlingen av data. Urvalet består av 20 börsnoterade bilföretag som har annonserat en eller fler miljöbilsmodeller under perioden 1 januari 2017 - 31 december 2021.  Resultat och slutsats: Studiens resultat kunde inte påvisa någon signifikant abnormal avkastning i samband med annonsering av en ny miljöbil. Detta styrker den effektiva marknadshypotesens validitet. Resultatet tyder på att annonseringen i sig inte är tillräcklig för att marknaden ska reagera. Investerares värdering tenderar att ändras över tid, vilket ger upphov till vidare forskning om miljöbilars påverkan på företags kassaflöde på lång sikt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)