Styrförutsättningar och intern måttanvändning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie syftar till att beskriva användningen av mått och analysera dess nyttjande på olika hierarkiska nivåer i svenska företag, samt att diskutera hur olika styrförutsättningar och synsätt i styrningen inverkar på den interna måttanvändningen. Studien är en fallstudie och utgår från kvalitativ metod. Den huvudsakliga datan har inhämtats via personliga intervjuer med ekonomicheferna i tre noterade tillverkningsföretag som ingår i studien. Detta har medfört en inblick i vilken situation företagen befinner sig i samt den interna måttanvändningen i verksamheten. Uppsatsen utgår från contincency-teorin som ansats för att belysa företagens förmåga att anpassa sina ekonomistyrsystem efter omgivningen. Utifrån detta ställs ett ägarstyrt vertikalt synsätt mot ett kundfokuserat horisontellt. Dessutom beaktas teori rörande en skild användning av mått på olika nivåer. Företagen verkar i olika situationer och har olika påverkan från yttre faktorer, vilket gör att måttanvändningen ser olika ut i den interna styrningen. Företagen använder sig av en blandning av finansiella och icke-finansiella mått, beroende på den hierarkiska nivån. Vi kan konstatera att den hierarkiska användningen av mått är påfallande teoretiskt korrekt. När det gäller situationernas inverkan på denna måttanvändning finner vi en överrensstämmelse hos samtliga företag, genom att innefatta vertikalt och horisontellt synsätt som förklarande parametrar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)