Lärande om idrottsevenemang vid ideellt arbete : - om överföring och utveckling av kunskaper mellan föräldrar i ett föreningssammanhang

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Idrotten engagerar och berör människor. Lägg därtill att ideellt arbete sysselsätter många föräldrar. Detta är bakgrunden till uppsatsen. Uppsatsen handlar om föräldrars lärande. Studiens syfte är att beskriva och analysera överföring och utveckling av kunskaper och erfarenheter mellan föräldrar i ett föreningssammanhang om att planera och genomföra idrottsevenemang. Studien baseras på intervjuer med föräldrar och personal inom en förening i lagidrottens värld. Det empiriska materialet analyseras främst utifrån 4I-processen, en modell av Crossan, Lane och White (1999). Resultatet visar på inslag av insikts-, interpretation- och integreringsprocesser, samt avsaknad av institutionaliseringsprocessen. Föräldrar kan lära, de lär sig från andra föräldrar och genom eget arbete. Men föräldrarna får inte stöd av organisationen i lärandet, inte heller tas föräldrars lärande omhand av organisationen. Mönstret är lika över åren. Föräldrarna hanterar merparten av evenemangsarbetet, med flest arbetstimmar innan evenemanget. Tillvaratagande av föräldrars lärande ger förutsättningar för att göra evenemangsarbetet effektivare för alla involverade parter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)